کد خبر: 902243
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳

محققان دانشگاه آزاد اصفهان روبات‌هاي تعاملي را طراحي كرده و ساختند كه با روش‌هاي نوين اقدام به زبان‌آموزي فراگيران زبان انگليسي مي‌كنند.
مينا رئيسي از محققان اين طرح هدف از طراحي و ساخت اين روبات را آموزش زبان انگليسي با استفاده از روبات دانست و گفت: در اين طرح روبات به عنوان كمك معلم در نظر گرفته شد و بر اين اساس تمام برنامه‌هاي تعاملي را روي آن اجرايي كرديم.
وي با تأكيد بر اينكه اين روبات يك روبات تعاملي است، اظهار كرد: امكان پرسش و پاسخ در اين روبات ديده شده است. زبان‌آموزان بايد بر اساس پرسشي كه روبات از آنها مي‌پرسد، پاسخ دهند و زماني كه پاسخ داده شد، نام زبان‌آموز در روبات ذخيره خواهد شد و به وي امتياز داده مي‌شود. رئيسي اضافه كرد: در اين روبات تنها امتيازات مثبت زبان‌آموزان ذخيره‌سازي مي‌شود و بر اساس آن درباره آنها ارزيابي صورت مي‌گيرد. اين محقق ادامه داد: بر اساس امتيازات دريافت شده به زبان‌آموزان اجازه داده مي‌شود كه بازي رايانه‌اي انجام دهند. اين بازي شامل اطلاعات زبان‌آموزي است كه در قالب بازي به زبان‌آموزان آموزش‌هاي لازم داده خواهد شد.
رئيسي اضافه كرد: از آنجايي كه با استفاده از اين روبات، روش‌هاي سنتي به كنار گذاشته شد، از اين رو كلاس‌ آموزشي با نشاط بيشتري برگزار مي‌شود و پيش‌بيني ما اين است كه هر فردي براي خود اين روبات را داشته باشد تا از اين طريق بتواند اقدام به زبان‌آموزي كند. وي اتصال به اينترنت را از ديگر قابليت‌هاي اين روبات نام برد و اظهار كرد: اين روبات در برخي موارد پاسخ سؤالاتي كه پرسيده مي‌شود را نمي‌داند؛ از اين رو مي‌تواند با اتصال به اينترنت، اطلاعات لازم را از گوگل جست‌وجو كند و در اختيار زبان‌آموزان قرار دهد.
رئيسي با اشاره به نحوه تعامل اين روبات با انسان، توضيح داد: اين روبات به زبان انگليسي برنامه‌ريزي شده و به سؤالاتي كه به فارسي به آن ارائه شود، پاسخ نخواهد داد؛ علاوه بر آن در صورت بروز اشتباهي در گفتار زبان‌آموزان، آن را اصلاح مي‌كند.
اين محقق سخت‌ترين مرحله آموزش زبان را صحبت به زبان انگليسي از سوي زبان‌آموزان دانست و گفت: اين روبات به زبان‌آموزان جرئت حرف زدن را مي‌دهد.
به گفته وي برنامه‌نويسي اين روبات از ابتدايي‌ترين سطح تا سطوح پيشرفته است. محقق اين طرح با تأكيد بر اينكه اين روبات داراي حركت است، افزود: اين روبات به گونه‌اي است كه در صورت صدور فرماني براي نگاه كردن به سمت بالا يا پايين، سر خود را حركت خواهد داد، ضمن آنكه مي‌تواند به كاربر دست دهد و به سمت راست و چپ نيز مي‌چرخد. وي با بيان اينكه اين روبات در سطوح صاف قادر به حركت كردن است، اضافه كرد: اين روبات مجهز به سنسورهايي است كه در صورت وجود مانع بر سر راه مي‌تواند تشخيص دهد. رئيسي ارائه ساير اطلاعات به غير از آموزش زبان را از ديگر ويژگي‌هاي اين روبات دانست و گفت: اين روبات به عنوان مثال مي‌تواند وضعيت آب و هوا و ميزان دما را از طريق AP گوگل به كاربر اعلام كند.
وي همچنين از مراجعه مؤسسات آموزش زبان براي كاربردي كردن اين روبات خبر داد. اين طرح با همكاري مينا رئيسي، مريم رئيسي و هادي صالحي در دانشگاه آزاد اصفهان اجرايي شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار